پایگاه خبری جشنواره رسانه
۱۴۰۲/۰۳/۲۳ ۱۰:۰۱:۴۲

استاد ادبیات دانشگاه فردوسی در تجلیل از شعار انتخاب شده برای جشنواره ملی رسانه های ایران:

شعار جشنواره بسیار تعالی بخش و لازمه زیست انسانی است

پایگاه خبری جشنواره رسانه

استاد ادبیات دانشگاه فردوسی مشهد در گفت و گو با پایگاه خبری بیست و یکمین جشنواره ملی رسانه های ایران توجه این جشنواره به پاسداشت زبان فارسی را مقوله بسیار خوبی دانست و در تجلیل از انتخاب تعبیر «نجستم همیشه جز از راستی» به عنوان شعار جشنواره گفت:«شعار جشنواره بسیار تعالی بخش بوده و لازمه زیست انسانی است. توجه به «راستی و راستگویی» به عنوان یک مقوله انسان ساز را باید ارج نهاد.»

استاد ادبیات دانشگاه فردوسی مشهد در گفت و گو با پایگاه خبری بیست و یکمین جشنواره ملی رسانه های ایران توجه این جشنواره به پاسداشت زبان فارسی را مقوله بسیار خوبی دانست و در تجلیل از انتخاب تعبیر «نجستم همیشه جز از راستی» به عنوان شعار جشنواره گفت:« شعار جشنواره بسیار تعالی بخش بوده و لازمه زیست انسانی است. توجه به «راستی و راستگویی» به عنوان یک مقوله انسان ساز را باید ارج نهاد.»

ابوالقاسم قوام در ادامه ضمن تمجید از راستی به عنوان موهبتی که افراد باید با تکیه به منش انسانی به آن عمل کنند ابراز امیداری واری کرد که راستی بر ناراستی رحجان داده شده و به عنوان یک فرهنگ عمومی پذیرفته شود.

قوام در توضیح جایگاه ادبیات در جامعه ایرانی گفت:«ایرانیان در طول تاریخ اشنا و خو گرفته با ادبیات بوده و خوشی‌ها و ناخوشی‌های خودرا در ادبیات بازتاب داده‌اند. ملت پر از احساس و عاطفه که ادبیات را آینه روزگار خودش دیده طبعا ارتباطش با ادبیات کم نبوده است.»

استاد دانشگاه فردوسی همچنین به نقش رسانه‌ها در تقویت هرچه بیشتر پیوند جامعه ایرانی با ادبیات نیز اشاره کرد و در اینباره ابراز داشت:«اگرچه این ملت از ابتدا با ادبیات عجین بوده و رسانه‌های مدرن آغازگر آن نبوده اند اما این ابزارها در تقویت این پیوند میتوانند موثر عمل کنند. در چند دهه گذشته نیز همین طور بوده است. نشریات و مجلات ادبی زیادی فرصت بروز پیدا کرده و نشریات غیر ادبی نیز بخشی از محتوای خود را به زبان و ادب فارسی اختصاص می‌دهند.»

ابوالقاسم قوام در ادامه به تاثیر رسانه در وارد شدن واژگان و مفاهیم جدید به ادبیات پرداخت و گفت:«بحث ورود واژه‌گان بی گانه به زبان فارسی و متقابلا صدور آن از زبان فارسی ناشی از تحولات تاریخی و رشد تکنولوژی است. در چند دهه اخیر زمینه‌های ارتباطی با سرعت زیادی گسترش یافته است. رشد تکنولوژی و بسترهای ارتباطی به ناگزیر مواردی را به زبان وارد می‌کند. این امر نیز صرفا محدود به زبان فارسی نبوده و همه زبان ها را درگیر می‌کند. درست است که تکنولوژی چنین تاثیراتی دارد اما به هرحال ما از دریافت تکنولوژی بی نیاز نیستیم. نمیشود تکنولوژی را وارد کرد و بدون دانستن زبان و واژگان آن درک درستی از ماهیتش داشت. بخشی را میشود با زبان فارسی معادل سازی کرد اما خیلی از موارد را نیز نمی‌شود و من دریافتم این است که تعمدی در بی توجهی به زبان فارسی نیست».

استاد دانشگاه فردوسی در پایان توجه همایش‌ها و جشنواره‌هایی همچون «جشنواره ملی رسانه‌های ایران» به زبان فارسی را مبین جایگاه خوب ادبیات در جامعه دانسته و از اقداماتی که در راستای اعتلای روز افزون این جایگاه انجام میشود تجلیل و قدردانی کرد.

فراخوان بیست و یکمین جشنواره ملی رسانه‌های ایران



ارسال نظر

مطالب برگزیده


شماره های تماس « ۰۲۱-۸۸۸۴۴۷۸۰ - ۰۲۱-۸۸۸۳۹۱۸۱
تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به پایگاه خبری جشنواره رسانه است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.