پایگاه خبری جشنواره رسانه
۱۴۰۲/۰۳/۲۷ ۱۰:۲۴:۳۸

امیر عباس تقی پور، کارشناس علوم ارتباطات در گفت‌و‌گو با پایگاه خبری جشنواره ملی رسانه‌های ایران

تخریب و تحقیر افراد زیر عنوان نقد نتیجه معکوس داده و به اصلاح منجر نمیشود

پایگاه خبری جشنواره رسانه

اینکه به اسم نقد به تحقیر و تخریب بپردازیم خب نتیجه عکس هم میگیریم اما اگر بتوانیم  با نگاهی منصفانه به موضوع و با در نظر گرفتن شرایط و امکانات، نقدی پخته به مخاطب ارائه کنیم نتیجه بهتر و دقیق تری میگیریم.

امیر عباس تقی پور، کارشناس علوم ارتباطات در گفت و گو با پایگاه اطلاع رسانی بیست و یکمین جشنواره ملی رسانه‌های ایران ضمن اینکه تولید محتوای عمیق را یکی از نیاز‌های جدی رسانه‌ها دانست شرایط فعلی رسانه ها راینگو تشریح کرد:«شرایط با ده سال قبل خیلی تفاوت دارد، رسانه های رسمی به ویژه رسانه های مکتوب به دلیل مسائل و مشکلاتی که دارند از کم و کیف تولیداتشان کاسته شده است. موضوع دیگری که وجود دارد اعمال نظارت دقیق تر بر روی رسانه های رسمی است که باعث شده است رسانه‌های غیر رسمی، فیک نیوز‌ها و شبه رسانه‌ها بتوانند در فضای آزاد تری به تولید محتوایی بپردازند که خیلی هم عمیق نیست و بعضا گمراه کننده است. امروز به نسبت ده سال قبل نیاز بیشتری به داشتن سواد رسانه ای توسط کاربران حس میشود. ده سال قبل به دلیل کم تعداد تر بودن رسانه ها خیلی این فضا ها قابل درک نبود. همه این عوامل را که در کنار هم میگذاریم متوجه میشویم جشنواره باید خیلی دقیق تر و حساب شده تر عمل کند.»

تقی پور شیوه عملکرد مطلوب و مورد انتظار از رسانه ها را اینگونه مورد اشاره قرار میدهد:«بهتر است رسانه ها نیز تنها به طرح ایراد اکتفا نکنند. درست است برخی معتقدند نقاد صرفا باید نقد کرده و راه حل نشان دادن وظیفه نقاد نیست اما به هر ترتیب اگر شرایط امروز جامعه و اولویت ها برای توسعه کشور را در نظر بگیریم نقدها باید منصفانه و به دور از تحقیر و تخریب باشد. اینکه به اسم نقد به تحقیر و تخریب بپردازیم خب نتیجه عکس هم میگیریم اما اگر بتوانیم با نگاهی منصفانه به موضوع و با در نظر گرفتن شرایط و امکانات، نقدی پخته به مخاطب ارائه کنیم نتیجه بهتر و دقیق تری میگیریم.»

این کارشناس حوزه علوم ارتباط همچنین به نقش رسانه های فردی نیز اشاره کرده و فرصت‌ها و تهدیدات این شیوه فعالیت را اینگونه تشریح کرد:« رسانه های جدید که تحت عنوان شهروند خبرنگار فعالیت میکنند هم فرصت دارد و هم تهدید. کسانی که به عنوان رسانه فردی فعالیت میکنند در صورتی که آگاهی لازم را داشته و آموزش دیده باشند قطعا میتوانند فرصت هایی را ایجاد کرده و به عنوان مکمل رسانه های جمعی و گروهی عمل کنند. برای آگاهی بخشیدن باید در آموزش و پرورش نحوه مواجهه با رسانه های نو آموزش داده شود و همین آموزش به آموزش عالی تعمیم پیدا کند. ضمن اینکه در بخش رسانه های فردی نیز باید همچون رسانه های رسمی قوانین و مقرراتی وضع شود. اینکه هرکس بخواهد بدون هرگونه مسئولیت پذیری و پاسخ گویی تولید محتوا کند باعث بوجود آمدن هرج و مرج رسانه ای میشود اما اگر آموزش ها داده شده و تنظیم مقررات نیز صورت بگیرد رسانه های فردی نیز مزیتی محسوب می‌شوند که میتوانند در مواردی که رسانه های رسمی امکان ورود به مسائل را ندارد فقدان آن ها را پوشش دهند».

امیر عباس تقی پور در ادامه علت رشد فیک نیوزها و رسانه‌های جعلی را اینگونه توضیح داد:«هرچقدر زمینه فعالیت رسانه های رسمی محدود تر شود از سوی مقابل رسانه‌های غیر رسمی و فیک نیوز ها امکان فعالیت بیشتری پیدا میکنند مخصوصا اگر در یک بستر قانونی مشخص حرکت نکنند. من مشخصا باید بگویم که نظرم فیلترینگ نیست چون فیلترینگ امکان فعالیت را از فعالان حوزه رسانه سلب کرده اما با این مخاف نیستم که دولت ها با سعه صدر و درک همه جوانب مقررات و چارچوب هایی را وضع کنند. یکی از دلایلی که علی رغم داشتن امکانات رسانه ها در گوشه رینگ قرار گرفته اند و تاثیر گذاری شان به نسبت یک شبکه تلوزیونی خارج از کشور کمتر شده به این دلیل است که مسئولین ما در بخش دولتی نه تنها سعه صدر کافی را ندارند بلکه جامع نگر هم عمل نمیکنند. اگر زمینه های فعالیت رسانه های رسمی فراهم شود رسانه های غیر رسمی کمتر مورد اقبال قرار خواهند گرفت. درست است که حاشیه ها جذاب تر از متن است اما شاهدیم که رسانه های غیر رسمی درحال حاضر متن را نیز به حاشیه رانده و حاشیه را نیز هر طور که دوست دارند به خورد مخاطب میدهند این آفت بزرگی است که تاثیر گذاری رسانه های رسمی را به حداقل رسانه است. دلیل خروج مرجعیت رسانه ای از کشور هم همین محدودیت هاست. ما یک رابطه مستقیم در اینجا داریم به این معنی که هرچقدر رسانه های رسمی را آزاد تر بگذاریم رسانه های غیر رسمی تاثیر گذاریشان بیشتر میشود و بالعکس هرچقدر این آزادی محدود تر شود فیک نیوزها به رسانه‌های محبوب کاربران تبدیل میشوند.»

تقی پور در پایان ابراز امیدواری کرد که تجربه برگزاری جشنواره های پیشین و مستندات آن در جشنواره سال جاری مورد توجه برگزار کنندگان قرار گرفته تا از این طریق فرصت ها و تهدیدها بهتر درک شده و رقابت سالمی بین مطبوعات در زمینه تولید محتوا برگزار شود.

فراخوان بیست و یکمین جشنواره ملی رسانه‌های ایران



ارسال نظر

مطالب برگزیده


شماره های تماس « ۰۲۱-۸۸۸۴۴۷۸۰ - ۰۲۱-۸۸۸۳۹۱۸۱
تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به پایگاه خبری جشنواره رسانه است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.