پایگاه خبری جشنواره رسانه
۱۴۰۲/۰۳/۲۸ ۱۱:۳۵:۲۹

مهدی عرفاتی، دبیر بیست و یکمین جشنواره ملی رسانه های ایران در گفت و گو با شبکه خبر:

با احیای جشنواره، اصحاب رسانه نیز همچون سایر اهالی فرهنگ صاحب یک رویداد ملی خواهند بود

پایگاه خبری جشنواره رسانه

مهدی عرفاتی، دبیر بیست و یکمین جشنواره ملی رسانه های ایران در گفت و گو با شبکه خبر در توضیح اینکه چرا پس از ده سال تصمیم به برگزاری مجدد جشنواره مطبوعات گرفته شد گفت:«همه اصناف حوزه هنر و فرهنگ اعم از سینما، موسیقی، تئاتر و... هر سال یک رویداد ملی را تجربه میکردند به غیر از حوزه رسانه. خلا این جشنواره در فضای اهالی رسانه کاملا احساس میشد. به همین دلیل نیز دولت تصمیم گرفت که جشنواره را مجددا احیا کند  با احیای جشنواره رسانه اصحاب رسانه نیز همچون سایر اهالی فرهنگ صاحب یک رویداد ملی خواهند بود.»​

دبیر بیست و یکمین جشنواره ملی رسانه های ایران در گفت و گو با شبکه خبر در توضیح اینکه چرا پس از ده سال تصمیم به برگزاری مجدد جشنواره مطبوعات گرفته شد گفت:«آخرین دوره جشنواره یعنی دوره بیستم سال ۹۲ برگزار شد و بنابر دلایل مختلف معاونت مطبوعاتی وقت تصمیم گرفت جشنواره برگزار نشود. این تصمیم تا پایان دولت قبل ادامه پیدا کرد. با روی کار آمدن دولت سیزدهم معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد تصمیم بر این گرفت که جشنواره و نمایشگاه مطبوعات را مجددا احیا کند. دلیل اصلی هم این بود که همه اصناف حوزه هنر و فرهنگ اعم از سینما، موسیقی، تئاتر و... هر سال یک رویداد ملی را تجربه میکردند به غیر از حوزه رسانه. خلا این جشنواره در فضای اهالی رسانه کاملا احساس میشد. به همین دلیل نیز دولت تصمیم گرفت که جشنواره را مجددا احیا کند با احیای جشنواره رسانه اصحاب رسانه نیز همچون سایر اهالی فرهنگ صاحب یک رویداد ملی خواهند بود.»

همه سال درکنار برگزاری جشنواره رسانه بخشی نیز تحت عنوان نمایشگاه مطبوعات برگزار میشده است مهدی عرفاتی در توضیح اینکه آیا در سال جاری نیز تصمیم به برگزاری نمایشگاه مطبوعات وجود دارد یا نه گفت:«ما دو مقوله داریم. یکی جشنواره مطبوعات است که مربوط به آثار تولید شده توسط اهالی رسانه اعم از خبرنگاران، عکاسان، روزنامه نگاران و سایر فعالان رسانه است که اثارشان را به داوری گذاشته و به برگزیدگان جوایزی اهدا میشود. یک مقوله نیز نمایشگاه مطبوعات است که در دوره های قبل نیز گاهی تلفیقی و هم زمان برگزار میشد و گاهی هم مجزا بود. در سال جاری اگر خدا کمک کند و اراده جدی وجود داشته باشد هم شاهد برگزاری جشنواره خواهیم بود و هم نمایشگاه مطبوعات. اما جدا از هم.»

عرفاتی در توضیح زمان برگزاری اختتامیه جشنواره و نمایشگاه مطبوعات نیز گفت:«اختتامیه جشنواره رسانه های ملی در مردادها و مصادف با روز خبرنگار برگزار میشود و در آبان ماه نیز نمایشگاه مطبوعات با حضور رسانه‌های مختلف برگزار میشود. که الان درحال زمینه سازی و ایجاد زیرساخت‌های آن هستیم.»

دبیر بیست و یکمین جشنواره ملی رسانه های ایران بخش‌های مختلف جشنواره بیست و یکم را اینگونه تشریح کرد:«تا قبل از سال ۹۲ فضای رسانه های کشور بیشتر تحت تاثیر رسانه های مکتوب و رسانه های برخط بود. رسانه های اجتماعی اگرچه حضور داشتند اما ضریب نفوذشان به اندازه الان نبود به همین دلیل نیز تا سال ۹۲ یعنی تا پایان جشنواره بیستم اثری از رسانه‌های اجتماعی در جشنواره مشاهده نمیشود. با توجه به تحولاتی که در ده سال گذشته در فضای رسانه رخ داده ضریب نفوذ رسانه های اجتماعی به شدت توسعه پیدا کرده است به همین دلیل در جشنواره امسال این تصمیم گرفته شد که بخشی ویژه برای رسانه های اجتماعی اضافه شده تا محتوا تولید شده در این فضا نیز دیده شود. وجه تمایز این جشنواره با سال های قبل نیز حضور رسانه‌های مبتنی بر شبکه‌های اجتماعی است.»

عرفاتی در این گفت و گوی تلویزیونی قالب‌های مورد ارزیابی در هر بخش را اینگونه توضیح داد:«در رسانه های مکتوب و چاپی تغییر چندانی نداریم. البته قالب ها کمی متفاوت تر شده و سعی شده است قالب‌های بصری اعم از اینفوگراف، گرافیک، جلد روزنامه‌ها، کمیک استریپ یا همان کاریکاتور مصور ویژه‌تر دیده شود. در حوزه رسانه‌های بر خط که همان خبرگزاری‌ها و پایگاههای خبری هستند تمرکز بر محتواهای چند رسانه‌ای و محتواهایی است که وجه بصری دارند. در رسانه‌های اجتماعی تمرکز بر تولید محتوا است. تفاوت این سه قسمت این است که در رسانه های چاپی و برخط رسانه های واجد مجوز از وزارت ارشاد را در رقابت شرکت میدهیم. در سامانه نیز همین امر وجود دارد و کسی که رسانه چاپی یا برخط را انتخاب میکند باید نام رسانه را هم قید کرده و اگر نام رسانه در شمول رسانه های مجوز دار وزارت ارشاد باشد در پیش فرض قرار داشته و او میتواند انتخاب بکند. اما در رسانه‌های اجتماعی چون با یک بی سر و سامانی مواجهیم امکان تفکیک وجود نداشت به همین دلیل نیز تمرکز را بر تولید محتوا قرار داده ایم. این محتوا در هر بستری که منتشر شده باشد چه داخلی، چه خارجی لینک دسترسی به مطلب دارد. یعنی این شناسنامه در مورد محتوای تولید شده در رسانه‌های اجتماعی همان لینک مطلب است. راستی آزمایی هم میشود کرد که مطلب کپی نباشد و کمیته ارزیابی ما برای بررسی صحت و اصالت محتوا تشکیل شده است.

این جشنواره علاوه بر بخش‌های مورد اشاره چند محور را نیز به طور ویژه مورد توجه قرار داده است که دبیر بیست و یکمین جشنواره ملی رسانه های ایران این بخش‌هارا اینگونه توضیح میدهد:«در دوره های قبلی نیز مرسوم بوده که بخش های ویژه یا جوایز ویژه برای جشنواره در نظر میگرفتند. در این جشنواره نیز متانسب با شعار جشنواره جوایزی در نظر گرفته شده است. "نجستم همیشه جز از راستی" شعار جشنواره امسال است که یک مصرع از شاهنامه حکیم ابوالقاسم فردوسی است. دو گزاره مهم در این شعار است. یکی جست و جو و دیگری راستی. نیاز جامعه امروز ما با وجود رسانه‌های بی نام و نشان متعددی که در شبکه‌های اجتماعی وجود دارد بحث جست و جو گری یا به تعبیر حرفه‌ای آن ژورنالیست تحقیقی و بحث صداقت و درستی است. ما به خبرنگار تحقیقی که آثارش واجد استانداردهای مورد نظر هیئت داوران باشد جایزه میدهیم و این بخش را معتبر کرده‌ایم. جایزه ویژه دیگر ما مربوط به بخش انسان رسانه است. چون انسان رسانه‌ها یا رسانه‌های فردی نیز موضوعیت پیدا کرده‌اند و اگر نگوییم بیشتر از رسانه‌های شناخته شده جمعی لااقل میتوانیم بگوییم به همان اندازه قدرت اثرگذاری پیدا کرده‌اند. انسان رسانه مربوط میشود به چهره‌هایی که فعالیت رسانه‌ای میکنند و فعالیت شان اثرگذاری و جریان سازی را در پی دارد. تفاوت این بخش با شهروند خبرنگاری این است که شهروند خبرنگار لزوما این ویژگی را ندارد. ممکن است یک نفر خبری را تهیه کرده و برای رسانه‌ای بفرستد و یا خودش منتشر کند. آن خبر هم ممکن است دیده شود یا نشود اما انسان رسانه کسی است که فعالیت و کنش رسانه ای دارد و کنشش نیز منجر به جریان سازی میشود. در بخش انسان رسانه هم مخاطبین میتوانند خودشان را به عنوان رسانه معرفی کنند و محصولاتشان را ثبت نام کنند و هم هیئت داوران ما رصد میکنند و آثاری که واجد شاخص‌های مورد نظر باشند را به عنوان گزینه انتخاب میکنند. علاوه بر جوایز ویژه دو مقوله دیگر نیز تحت همان عنوان بخش ویژه مورد توجه قرار دارد. یکی نقد مصلحانه است و دیگری تبیین و روشنگری. نقد مصلحانه را از این جهت گفتیم که بخشی از فضای رسانه‌ای و بیشتر فضای مجازی آمیخته به دروغ و تهمت است. نقد اگر واجد ویژگی‌های اصلاح گری و راهکار محوری باشد منجر به تغییرات مثبت درجامعه میشود و جایزه نقد مصلحانه را نیز به نام دکتر افروغ نامگذاری کردیم از این جهت که ایشان نماد نقد مصلحانه است. اخبار جعلی نیز الی ماشاالله در فضای رسانه‌ای ما زیاد است. به همین دلیل رسانه‌هایی که در تبیین اخبار جعلی مطالب منتشر میکردند نیز در این جشنواره مورد تقدیر قرار خواهند گرفت.

عرفاتی به مهلت ارسال آثار نیز اشاره کرده و گفت:«در اینباره به شدت محدودیت زمان داریم چون امسال دیر اقدام کردیم برای برگزاری جشنواره به همین جهت از اهالی رسانه و کسانی که در فضای مجازی فعالیت میکنند میخواهم که منتظر تمدید مهلت نباشند و تا هفتم تیر ماه آثارشان را در سامانه بارگذاری کنند. اگر شرایط ایجاد کرد تمدید مهلت نیز خواهیم داشت.»

دبیر بیست و یکمین جشنواره ملی رسانه های ایران در پایان ابراز امیدواری کرد که این دوره از جشنواره با حمایت و استقبال خوبی از جانب مخاطبان مواجه شده و با مشارکت همه اعضای جامعه بزرگ رسانه‌ای کشور برگزار شود.

فراخوان بیست و یکمین جشنواره ملی رسانه‌های ایران



ارسال نظر

مطالب برگزیده


شماره های تماس « ۰۲۱-۸۸۸۴۴۷۸۰ - ۰۲۱-۸۸۸۳۹۱۸۱
تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به پایگاه خبری جشنواره رسانه است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.