پایگاه خبری جشنواره رسانه
۱۴۰۲/۰۳/۲۹ ۰۲:۰۱:۰۶

اکبر نصرالهی کارشناس علوم ارتباطات در گفت و گو با پایگاه خبری جشنواره ملی رسانه‌‌های ایران:

جشنواره رسانه‌های ایران فرصتی برای انتقال تجربه و شناخت نقاط قوت و ضعف است

پایگاه خبری جشنواره رسانه

در چنین شرایطی که رسانه های بین المللی در اختیار ما نیست مردم ما میتوانند بهترین تولید کننده محتوا و مدافع باشند مشروط بر اینکه این امکانات در اختیارشان باشد، سواد رسانه شان بالا برود و از مشارکت آنها استفاده شود. اگر این اقدام انجام شود ما به تعبیر مقام معظم رهبری میتوانیم از محاصره تبلیغاتی خلاص شده و استراتژی جهاد تبیین را محقق کنیم.

اکبر نصرالهی، کارشناس علوم ارتباطات درگفت و گو با پایگاه اطلاع رسانی بیست و یکمین جشنواره ملی رسانه‌های ایران ضمن برشمردن این جشنواره به عنوان فرصتی برای شناخت نقاط قوت و ضعف رسانه‌ها و نیز تبادل تجربه بین فعالان رسانه‌ای در مورد اثرات برگزاری آنها به نحوی مطلوب گفت:« اگر جشنواره رسانه‌های ایران به خوبی برگزار شود و شاخص های به روزی داشته باشد میتواند شتاب دهنده تولیدات رسانه‌ها و شبکه های اجتماعی و همینطور پیوند دهنده روزنامه نگاران باشد و کمک کند تا هم اهداف رسانه ها مرور شود و هم راهبرد‌های مختلف برای رسیدن به اهدافی که در نهایت به نفع منافع ملی بوده و برازنده مردم ما است محقق شود.»

اکبر نصرالهی در ادامه به تاثیر رشد ابزارهای رسانه‌ای بر روند انتشار اخبار اشاره کرد و در اینباره گفت:«امروز هم محیط و ابزارها تغییر کرده است و هم ابزارهای رقابت بسیار متنوع شده است و اینگونه نیست که مثل گذشته یک تعداد خاصی تولید کننده خبر، تعدادی توزیع کننده و بقیه نیز مصرف کننده خبر باشند. در گذشته تولید کنندگان اخبار خبرگزاری‌ها بودند و مطبوعات و رادیو تلویزیون توزیع کننده و مردم هم مصرف کننده بودند. با رشد تکنولوژی ها مطبوعات و رادیو و تلویزیون هم تولید کننده اخبار شده اند و با همه گیر شدن تکنولوژی ها همه دسترسی به آن پیدا کرده اند و این باعث شده مردم در عین حال که مصرف کننده رسانه های رسمی هستند خود نیز در کنار رادیو، تلوزیون و خبرگزاری در تولید و توزیع اخبار مشارکت کنند.»

نصرالهی این آرایش جدید رسانه‌ای و عزم رسانه های معاند برای سو استفاده از آن در جهت ناامید سازی مردم را عواملی دانست که ایجاب میکند تا رسانه های رسمی توجه بیشتری به نقش تبیین گری خود داشته باشند. این کارشناس علوم ارتباطات توضیحاتش در این رابطه را اینگونه تکمیل کرد:«رسانه‌ها البته باید به وظایف خود نیز که همان بیان ضعف ها و سو مدیریت ها است عمل کنند و هیچ کس در این زمینه مخالفتی ندارد اما در شرایطی که مردم با سونامی ناامیدی مواجه هستند و لشکر رسانه ای غرب با تمام توان و امکانات واقعیات کشور را تحریف میکند که البته ما نیز انتظار دیگری جز این از آنها نداریم طبعا هر رسانه متعهد، ملی و ایران دوستی در کنار طرح مشکلات حتما باید راهکار طرح مشکلات را نیز بیان کند. صرفا طرح مشکلات باعث ناامیدی بیشتر مردم میشود یعنی رسانه‌ها باید در کنار طرح مشکلات از زبان متخصصان و دلسوزان راه حل مشکلات را نیز طرح بکنند. در این صورت مردم هم با مشکلات و عوامل آن و هم با راه های برون رفت از آن آشنا شده و خود نیز در راستای حل مشکلات کمک خواهند کرد. اما اگر رسانه ها فقط مشکلات و اخبار منفی را گفته و حداقل به میزان اخبار منفی نکات مثبت را مورد توجه قرار ندهند در این شرایط سخت عملا بازی در زمین دشمن کرده‌اند و درواقع به نا امید کردن مردم کمک کرده‌اند.»

اکبر نصر الهی در ادامه با توصیف رسانه های اجتماعی به عنوان یک ابزار درهم شکننده انحصار رسانه ای در مورد نقاط مثبت و منفی این ابزار جدید گفت:«من اعتقادم این است که رسانه های اجتماعی و فضای مجازی مثل هر ابزار دیگری هم اثرات مثبت دارند و هم منفی. هم میتوانند نتایج مثبت و با برکتی را منجر شوند و هم میتوانند اشکالاتی را بوجود بی آورند. مطلوب این است که مزایا و معایب را در کفه ترازو قرار داده و همه آنها را باهم ببینیم. اگر منصفانه نگاه کنیم باید بگویم شبکه های اجتماعی با همه اشکلاتی که در زمینه فرهنگ و اقتصاد و امنیت داشته اند باعث شده اند تا انحصار اخبار و انحصار کنشگری از دست خیلی از افرادی که اعتقاد به مردم نداشتند و یا از خیلی چیزها بی اطلاع بوده و یا میخواستند بی اطلاع باشند تا در حریمی امن فعالیتشان را ادامه دهند خارج شده و این حریم امن و خلوت از بین برود. شبکه های اجتماعی برای کسانی اشکال ایجاد کرده و تهدید محسوب میشود که نتوانسته اند پیشرفت تکنولوژی و آرایش جدید رسانه ای را پیش بینی کنند و برای خود نقشی انحصاری و همیشه گی در فضای رسانه‌ای قائل بوده اند. انتشار اخبار جعلی و ورود کنشگران غیر مسئول و بی اطلاع نمونه هایی از اشکالاتی است که میتواند فرهنگ ما را در معرض تعرض قرار دهد به ویژه اینکه تولیدکنندگان این اخبار از یک جغرافیای خاصی کنش نشان نداده و از هر نقطه‌ای جهان میتوانند علیه ایران فعالیت کنند و تاثیر این اقدامات در فقدان سواد رسانه ای در جامعه ما حتما اشکالاتی نیز ایجاد خواهد کرد. اما آنچه این اشکالات را تشدید کرده این است که خیلی از مسئولان و رسانه‌ها مدت ها فرصت سوزی کرده و نمیخواستند بفهمند که چه اتفاقی در حال وقوع است و نمیتوانستند بپپذیرند که این ابزار سرگرمی و آموزش دارد از انحصار آنها خارج میشود. بنابراین غافل گیر شدند.»

نصرالهی در پایان به نقش رسانه‌های اجتماعی در خنثی کردن جنگ رسانه‌ای که برای ایران هراسی توسط غربی‌ها به راه افتاده است نیز اشاره کرد و در اینباره گفت:«ما سال هاست با جنگی به عنوان ایران هراسی مواجهیم و رسانه های غربی دارند مردم دنیا را از فرهنگ و انقلاب ما می‌ترسانند در چنین شرایطی که رسانه های بین المللی در اختیار ما نیست مردم ما میتوانند بهترین تولید کننده محتوا و مدافع باشند مشروط بر اینکه این امکانات در اختیارشان باشد، سواد رسانه شان بالا برود و از مشارکت آنها استفاده شود. اگر این اقدام انجام شود ما به تعبیر مقام معظم رهبری میتوانیم از محاصره تبلیغاتی خلاص شده و استراتژی جهاد تبیین را محقق کنیم. به تعبیر آنچه رهبر انقلاب در مراسم ارتحال امام داشتند میتوانیم حقایق امید زا را به گوش مردم دنیا برسانیم.»

فراخوان بیست و یکمین جشنواره ملی رسانه‌های ایران



ارسال نظر

مطالب برگزیده


شماره های تماس « ۰۲۱-۸۸۸۴۴۷۸۰ - ۰۲۱-۸۸۸۳۹۱۸۱
تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به پایگاه خبری جشنواره رسانه است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.