پایگاه خبری جشنواره رسانه
۱۴۰۲/۰۳/۳۱ ۱۱:۱۷:۲۹

محمد دلاوری، مجری تلویزیون در گفت‌و‌گو با پایگاه خبری بیست و یکمین جشنواره ملی رسانه‌های ایران:

جشنواره با ایجاد امکان گفت‌و‌گو بین فعالان رسانه‌ای هوایی تازه به این فضا می‌دمد / معرفی چهره‌های جوان باید یکی از اهداف جشنواره باشد

پایگاه خبری جشنواره رسانه

اگر عوامل ایجاد نشاط را چند مورد بدانیم جشنواره یکی از آنهاست. نمیتوانیم توقع داشته باشیم تمام کاستی‌ها را جبران کند. جشنواره حداقل می‌تواند کمک کند ادم‌ها یکدیگر را ببینند، چهره به چهره باهم حرف بزنند. شاید دریچه‌ای باز شود برای اینکه یک اتفاق مثبت رخ دهد و هوایی تازه‌ای به فضای رسانه دمیده شود.

محمد دلاوری، مستند ساز و مجری تلوزیون در گفت‌و‌گو با پایگاه اطلاع رسانی بیست و یکمین جشنواره ملی رسانه‌های ایران ضمن پرداختن به التهاباتی که سال گذشته کشور پشت سر گذاشته و دامنه آن به فعالان رسانه‌ای نیز سرایت کرده است به نقش جشنواره ملی رسانه‌های ایران در بهبود این فضا نیز اشاره کرد و گفت:« تنش‌های روحی در این چند ماه به قدری زیاد و گسل‌ها آنقدر عمیق بوده که جشنواره ممکن است خیلی نتواند اثر گذار باشد اما حتما اهالی رسانه از این که جشنواره‌ای در این حوزه برگزار میشود استقبال می‌کنند. اگر عوامل ایجاد نشاط را چند مورد بدانیم جشنواره یکی از آنهاست. نمیتوانیم توقع داشته باشیم تمام کاستی‌ها را جبران کند. رسانه در ایران یکی از بد ترین دوران‌هایش را سپری میکند و وضع کاملا نا‌مطلوبی دارد. جشنواره حداقل می‌تواند کمک کند ادم‌ها یکدیگر را ببینند، چهره به چهره باهم حرف بزنند. شاید دریچه‌ای باز شود برای اینکه یک اتفاق مثبت رخ دهد و هوای تازه‌ای به فضای رسانه دمیده شود».
محمد دلاوری در ادامه مهم ترین پیشنهاداتش برای اثر گذاری هرچه بیشتر جشنواره را اینگونه مطرح کرد:«پیشنهاد مهمی که دارم این است که تا می‌شود چهره‌های رسانه‌ای دخیل شوند و در جایگاه‌های مختلف حضور داشته باشند چه در بین برگزار کنندگان، چه داوران و چه در بین چهره‌هایی که بالای صحنه می‌آیند و مورد تقدیر قرار میگیرند. طوری نباشد که اهالی رسانه اگر نگاه کنند فکر کنند جشنواره برگزار می‌شود صرفا برای اینکه برگزار شده باشد و از بدنه رسانه آنهم از سلایق مختلف چندان خبری نیست. شاید در اولین سال خیلی نباید انتظار داشت که چنین اتفاقی بی‌افتد چون تنش‌ها بالاخره کار خودش را کرده است اما اگر رویکرد این نباشد حتما تاثیر برگزاری جشنواره جدی نخواهد بود».
این فعال رسانه‌ای همچنین معرفی کردن چهره‌های جوان در حوزه رسانه‌ را به عنوان دیگر پیشنهاد مهم خطاب به برگزار کنندگان جشنواره برشمرد و در اینباره توضیح داد:«جشنواره باید خودش را موظف کند تا چهره‌های جدید را معرفی کند. آنهم نه چهره‌های دوپینگی که بدون تلاش وارد فضا شده اند. باید چهره‌های واقعی معرفی شوند. چهره‌هایی که بسیاری از ما به عنوان افراد مطرح در این حوزه هم حتی آنها را نمی‌شناسیم. این افراد را ما باید بشناسیم تا جمعیت جوان احساس کند که میتواند در این عرصه بماند و فعالیت کند. باید نگران باشیم از اینکه فضای رسانه از چهره‌های جوان، پر شور و پر انگیزه خالی ‌شود».
دلاوری در ادامه به نقش فعالان رسانه‌ای جریان ساز در شبکه‌های اجتماعی نیز اشاره کرده و مواهب و معایب فعالیت این افراد که قرار است با عنوان «انسان رسانه» آثارشان در جشنواره مورد ارزیابی قرار گیرد را اینگونه برشمرد:«عموما در این حوزه ما درگیر جریان‌ها می‌شویم. یعنی به جای اینکه به عنوان رسانه جریان را بشناسیم زمانی که یک نفر جریانی تولید میکند ما هم پیرو آن می‌شویم. پیرو به این معنی که دیگر هیچ تفسیر و توضیح و ارزش افزوده‌ای روی آن نداریم و خودمان هم مثل هوادار دنبال آن فرد رسانه‌ای افتاده و سعی میکنیم از موجی که او ایجاد کرده بهره برداری کنیم. این شیوه در غیاب جریان‌های عمیق رسانه‌ای میتواند خیلی مضر باشد نباید ظرفیت رسانه به سمت تبعیت از جریان‌های عمومی ایجاد شده در شبکه‌های اجتماعی برده شود. یعنی رسانه به جای اینکه خودش جریان ساز باشد و برای افکار عمومی پیشگویی کند نباید خودش تبدیل به یک پیرو ‌شود. انسان رسانه‌ها میتوانند این ایراد را داشته باشند. از یک طرف میتوانند این حسن را داشته باشند که دریچه‌ تازه‌ای بر روی مخاطب باز کنند. انتخاب بین چهره‌های موثر و جریان ساز با کسانی که صرفا تعداد زیادی دنبال کننده دارند یک چالش جدید و جذاب است».
دلاوری که خود در قامت مجری برنامه‌های انتقادی نیز ایفای نقش نموده در مورد چالش‌های فعالیت رسانه‌ای انتقادی میگوید:«در بخش نقد مصلحانه به شدت باید مواظب این باشیم که درگیر جریان‌های سیاسی نشویم. جریان‌های سیاسی مایلند که افراد دلخواه خودشان دیده شوند و افرادی که شاید نقد جدی‌تری هم دارند به حاشیه می‌روند. این مراقبت باید وجود داشته باشد که چنین اتفاقی رخ ندهد. اقای دکتر افروغ به عنوان یک منتقد دلسوز اینقدر از این جنبه آسیب روحی دیده بود که من هر وقت ایشان را میدیم نگرانش میشدم. همیشه دغدغه‌ام این بود که آیا منصفانه است فردی که اینقدر دلسوز است تا این حد تحت فشار روحی قرار گیرد».

وی همچنین به نقش مدیران سیاسی به عنوان یکی از موانع فعالیت تبیینی در جنگ رسانه‌ای نیز اشاره کرده و در اینباره میگوید:«مسئله شیوه‌های بیان امر خیلی دامنه داری است و بخش زیادی از آن هم به فضای سیاسی باز میگردد. به قدری که رسانه در ایران از جانب مدیران سیاسی خطاکار و مشکوک بمباران شده است از کس دیگری آسیب ندیده است. رسانه در ایران عمدی یا غیر عمدی درحال تضعیف شدن و از دست دادن جایگاه خود بوده و در جنگ رسانه‌ای شکست می‌خورد. این چیزی نیست که به نفع منابع ملی ایران باشد. اگر واقعا بپذیریم که جنگ رسانه‌ای وجود دارد باید ببینیم این گروهی که درحال جنگیدن است آیا مسلح است، آیا از پشت خنجر نمی‌خورد، آیا تضعیف نمیشود که به نظر من میشود».
دلاوری در پایان امیدواری‌اش از برگزاری منظم و حرفه‌ای جشنواره را اینگونه ابراز داشت:«امیدوارم جشنواره منظم برگزار شده و به نحوی باشد که بعد از برگزاری همه احساس کنند که یک جشنواره حرفه‌ای برگزار شده است. البته رضایت همه را نمیشود جلب کرد و عده‌ای همیشه منتقد خواهند بود اما بدنه باید چنین احساسی داشته باشند».

فراخوان بیست و یکمین جشنواره ملی رسانه‌های ایران



ارسال نظر

مطالب برگزیده


شماره های تماس « ۰۲۱-۸۸۸۴۴۷۸۰ - ۰۲۱-۸۸۸۳۹۱۸۱
تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به پایگاه خبری جشنواره رسانه است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.