پایگاه خبری جشنواره رسانه
۱۴۰۲/۰۴/۱۳ ۱۹:۲۳:۴۰

مدیرعامل خانه مطبوعات کشور در گفت‌وگو با پایگاه خبری بیست و یکمین جشنواره ملی رسانه‌های ایران:

جشنواره با ایجاد یک رقابت سازنده در فضای رسانه‌ای به این فضا پویایی می‌بخشد / جشنواره میتواند محلی باشد برای سوق دادن نگاه مخاطبان به سمت نقدهای منصفانه

پایگاه خبری جشنواره رسانه

ایجاد یک پویایی و نشاط در فضای رسانه‌ای امر کاملا لازمی است که جشنواره میتواند  در راستای ایجاد این پویایی و همچنین ایجاد یک رقابت موثر، سازنده و سالم در یک فضای کاملا فرهنگی کمک کننده بوده و به حرفه‌ای تر شدن فعالیت خبرنگاران و مدیران رسانه‌ها بی‌انجامد.

مدیرعامل خانه مطبوعات کشور در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع رسانی بیست و یکمین جشنواره ملی رسانه‌های ایران ضمن مثبت ارزیابی کردن از سرگیری جشنواره پس از یک وقفه 10 ساله در مورد ضرورت این امر گفت:«هرچند که در چند سال اخیر جشنواره‌های استانی مطبوعات سعی داشته اند خلا جشنواره‌های ملی را پر کنند اما ضرورت برگزاری این جشنواره با توجه به اهدافی که دارد کاملا احساس میشود. ظرفیت‌ها و استعدادهای بسیاری در نقاط مختلف کشور وجود دارد که جشنواره میتواند کمک بسیاری به شناسایی این استعداد‌ها کند».

مازیار هوشمند در توضیح اثرات برگزاری جشنواره گفت:«ایجاد یک پویایی و نشاط در فضای رسانه‌ای امر کاملا لازمی است که جشنواره میتواند در راستای ایجاد این پویایی و همچنین ایجاد یک رقابت موثر، سازنده و سالم در یک فضای کاملا فرهنگی کمک کننده بوده و به حرفه‌ای تر شدن فعالیت خبرنگاران و مدیران رسانه‌ها بی‌انجامد».

وی در ادامه اهداف برگزاری رسانه را اینگونه تشریح کرد:«یکی از اهداف این جشنواره شناسایی و معرفی استعدادهای خوب رسانه‌ای و چهره‌های جوان است همچنین جشنوراه میتواند در راستای تشویق افرادی که در رسانه‌های حرفه‌ای فعالیت می‌کنند موثر عمل کند».

هوشمند به نقش جشنواره در مرجعیت بخشی به رسانه‌های رسمی نیز اشاره کرده و در این باره متذکر شد:«افرادی که به عنوان رسانه های فردی در فضای مجازی درحال فعالیت هستند چون چارچوب خاصی برای فعالیت شان ندارند و ملاحظات و محدودیت ها را نمی‌بینند به نسبت رسانه‌های رسمی بیشتر دچار آسیب می‌شوند. با توجه به ول انگاری که در فضای مجازی وجود دارد عموما تولید کنندگان خبرهای فیک و غیر مستند بیشتر هستند. این یک عیب اساسی است و بیم آن می‌رود که تعداد چنین افرادی بیشتر شود. من احساس می‌کنم فعالیت در یک چارچوب هدفمند و ضابطه‌مند خیلی بیشتر میتواند موثر واقع شده و کمک کند. جشنواره اگر توجهی به رسانه‌های حرفه‌ای داشته باشد مخاطبین را هم به همین سمت سوق می‌دهد. جشنواره میتواند کمک کند به اینکه مرجعیت به رسانه‌های حرفه‌ای بازگردد».

مدیرعامل خانه مطبوعات کشور اثرات منفی افزایش اخبار جعلی و نقش جشنواره در کاهش این اثرات را اینگونه توضیح داد:«با توجه به گسترش دامنه فعالیت‌های رسانه‌ای به رسانه‌های مکتوب، الکترونیک و به خصوص فضای مجازی تشخیص اخبار واقعی و جعلی دشوار شده است. گسترش رسانه ها باعث شد تا جریان نقد گاها به سمت تخریب و تهدید برود. جشنواره میتواند جریان نقد مصلحانه را تقویت کند. فردی که در رسانه‌های حرفه فعالیت کرده و به چارچوب‌های آن پایبند است می‌داند که نقد چیست و چگونه باید نقد کرد و جشنواره‌ها نیز معمولا از مطالبی که از نقد منصفانه فاصله گرفته و به سمت تهدید رفته‌اند تقدیر نمی‌کند. من نظرم این است که جشنواره میتواند محلی باشد برای اینکه نگاه مخاطبان را به سمت نقدهای منصفانه و سازنده سوق دهد».

مازیار هوشمند در تشریح راه‌های مواجهه با اخبار جعلی گفت:«تاثیر اخبار جعلی بر افکار عمومی بسیار زیاد است و بهترین راه مواجهه با این موضوع نیز بحث ارتقای سواد رسانه‌ای است. ما باید یک تعریفی از اخبار جعلی داشته باشیم و تولید کنندگان این اخبار را مورد نقد قرار دهیم علاوه بر این تقویت ارتباط مراکز رسانه‌ای و مراکز دانشگاهی باعث میشود تا فعالین رسانه‌ای نیز آموزش حرفه‌ای دیده و با اخبار جعلی و راه‌های مقابله با آن آشنا شوند. در بحث مقررات مبارزه با اخبار جعلی نیز باید خیلی استوارتر به موضوع ورود کنیم و قوانینی برای مقابله با این موضوع وضع کنیم».

هوشمند در پایان ابراز امیدواری کرد که برگزار کنندگان جشنواره پس از یک وقفه 10 ساله و پس از سالها انتظار بتوانند آن چرا که مد نظر اهالی رسانه است جامه عمل بپوشانند.



ارسال نظر

مطالب برگزیده


شماره های تماس « ۰۲۱-۸۸۸۴۴۷۸۰ - ۰۲۱-۸۸۸۳۹۱۸۱
تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به پایگاه خبری جشنواره رسانه است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.