پایگاه خبری جشنواره رسانه
۱۴۰۲/۰۴/۱۴ ۱۳:۴۷:۰۱

کیوان امجدیان، روزنامه نگار و منتقد سینما در گفت‌و‌گو با پایگاه خبری جشنواره ملی رسانه‌های ایران:

برگزاری جشنواره میتواند یک بارقه امید ایجاد کند تا رسانه‌ها با شتاب خود را به جایگاه واقعی شان برسانند / نگاه به رسانه نباید صرفا اطلاع رسانی و سرگرمی باشد

پایگاه خبری جشنواره رسانه

نگاه به رسانه نباید صرفا اطلاع رسانی و سرگرمی باشد. بازتعریف اهداف و ارائه راهکار از جانب افراد تاثیر گذار و صاحب ایده می‌تواند شرایط رسانه‌ها را تغییر دهد. وضعیت رسانه‌ها دارد یک تکانی می‌خورد و نگاه مسئولان بعد از صحبت‌های رهبر انقلاب در مورد جهاد تبیین تا حدودی درحال تغییر کردن است.  واکاوی این شعار نگاه به رسانه را جدی تر کرد و اگر جشنواره هم جدی گرفته شود میتواند نقطه عطفی در فعالیت مطبوعات باشد.

کیوان امجدیان، روزنامه نگار و منتقد سینما در گفت‌و‌گو با پایگاه اطلاع رسانی بیست و یکمین جشنوری ملی رسانه‌های ایران در تقدیر از برگزاری جشنواره پس از یک وقفه 10 ساله گفت:«باید اولا به این نکته مهم اشاره کنم که وقتی میگوییم بعد از ۱۰ سال وقفه برگزار می‌شود به این معنی نیست که نخواهند برگزار کنند بلکه به این معنی است که شرایط و اتفاقاتی که در چند سال گذشته رخ داده امکان برگزاری آن را سلب کرده است. اینکه الان و با توجه به اتفاقات رخ داده جشنواره می‌خواهد برگزار شود یعنی دست اندرکاران به اهمیت رسانه واقف بوده و به برگزاری جشنواره مصر هستند».

کیوان امجدیان در ادامه انتقادش نسبت به بی‌مهری به فضای رسانه‌ای را اینگونه ابراز کرد:«رسانه است که رئیس جمهور تعیین می‌کند. رسانه است که جنگ‌ها را ایجاد و مهار می‌کند. یک نامزد ریسات جمهوری در امریکا بدنه‌اش را در فضای مجازی بسیج می‌کند و به یک باره تبدیل می‌شود به رئیس جمهور این کشور هر اتفاق مهمی که به آن نگاه کنیم یک پای اصلی اش رسانه است. در ایران اما خیلی از سیاستمداران نگاه تشریفاتی به رسانه دارند‌. در نتیجه پول کمی به آن داده شده و توقع خیلی زیادی هم از آن انتظار نمی‌رود.»

وی همچنین لزوم تغییر در نگاه تشریفاتی به رسانه‌ها را اینگونه توضیح داد:«نگاه به رسانه نباید صرفا اطلاع رسانی و سرگرمی باشد. بازتعریف اهداف و ارائه راهکار از جانب افراد تاثیر گذار و صاحب ایده می‌تواند شرایط رسانه‌ها را تغییر دهد. وضعیت رسانه‌ها دارد یک تکانی می‌خورد و نگاه مسئولان بعد از صحبت‌های رهبر انقلاب در مورد جهاد تبیین تا حدودی درحال تغییر کردن است. واکاوی این شعار نگاه به رسانه را جدی تر کرد و اگر جشنواره هم جدی گرفته شود میتواند نقطه عطفی در فعالیت مطبوعات باشد».

امجدیان که خود سابقه داوری در جشنواره مطبوعات را نیز در کارنامه دارد در توضیح اثرات برگزاری جشنواره در امید بخشی به فعالان این حوزه گفت:«برگزاری جشنواره خیلی اتفاقی خوبی است. اهالی رسانه زمانی که می‌بینند نه عایدی مالی و اعتباری دارند و نه کارشان تاثیر گذار است طبیعتا نا امید شده و به سراغ کار دیگری می‌روند و رسانه مثل یک دهه گذشته از هم می‌پاشد و به وضعیتی نا‌امید کننده می‌رسد. برگزاری جشنواره میتواند یک بارقه امید ایجاد کند برای رسانه‌ها تا کارکردهای موجود را باز تعریف کرده و با شتاب خود را به جایگاه واقعی شان برسانند».

این داور با سابقه جشنواره‌های فرهنگی در پایان جایگاه جشنواره ملی رسانه در شرایط فعلی را یک نقطه شروع برای پایان بی‌مهری‌ها به حوزه رسانه دانست و در اینباره گفت:«جشنواره رسانه نباید بگوید که من می‌خواهم همه چیز را متحول کنم. باید قبول کنیم که برگزاری جشنواره با خون دل و اصرار بعد از بی مهری‌ها و بی توجهی‌هایی که به این حوزه شده صرفا یک نقطه سر خط است و قرار است تغییری در شرایط و فضای بوجود آمده کنونی ایجاد کند».



ارسال نظر

مطالب برگزیده


شماره های تماس « ۰۲۱-۸۸۸۴۴۷۸۰ - ۰۲۱-۸۸۸۳۹۱۸۱
تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به پایگاه خبری جشنواره رسانه است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.