پایگاه خبری جشنواره رسانه
۱۴۰۲/۰۴/۱۹ ۱۲:۳۱:۲۳

مهدی عرفاتی، دبیر جشنواره ملی رسانه‌های ایران در گفت‌وگو با برنامه تلویزیونی «سلام صبح بخیر»:

استقبال اهالی رسانه از جشنواره مطبوعات غافلگیر کننده است / رسانه‌های محلی، استانی و کشوری با تنوع در گرایش‌های سیاسی و فرهنگی در این رویداد حاضر هستند

پایگاه خبری جشنواره رسانه

استقبال امسال خیلی غافلگیر کننده بود برآورد ما این بود که رکورد ثبت نام کنندگان در دوره قبل را شاهد باشیم اما عملا میزان استقبال اهالی رسانه نزدیک به ۲۰۰ درصد رشد داشت. شاید دلیلش هم به این باز می‌گردد که اهالی رسانه ۱۰ سال است چنین رویدادی را نداشته و منتظر چنین اتفاقی بودند.

مهدی عرفاتی، دبیر بیست و یکمین جشنواره ملی رسانه‌های ایران با حضور در شبکه سوم سیما با برنامه تلوزیونی«سلام صبح بخیر» به گفت‌وگو پرداخت.

عرفاتی در توضیح چرایی لزوم برگزاری جشنواره ملی رسانه‌های ایران گفت:« تقریبا ده سال بود که اهالی رسانه، خبرنگاران و روزنامه نگاران رسانه‌های کشور از داشتن یک رویداد و آوردگاه ملی محروم بودند. پیش از این تا قبل از سال ۹۲ هر سال به بهانه جشنواره و نمایشگاه مطبوعات اهالی رسانه دور هم جمع می‌شدند، رقابت میکردند و یک فضای صمیمی بین شان اتفاق می‌افتاد. در بستر این اتفاق هم برگزیدگان و افرادی که حرفه‌ای تر کار می‌کردند مورد تقدیر قرار می‌گرفتند. از سال ۹۲ تا کنون این اتفاق از بین رفت و اهالی رسانه این رویداد را از دست دادند. امسال معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد تصمیم گرفت که دوباره هر دو رویداد را یعنی هم جشنواره و هم نمایشگاه مطبوعات را احیا کند تا بتوانیم مجددا شاهد آوردگاهی بین رسانه‌ها باشیم.»

دبیر بیست و یکمین جشنواره ملی رسانه‌های ایران استقبال از جشنواره امسال را غافلگیر کننده توصیف کرد و در اینباره توضیح داد:«استقبال امسال خیلی غافلگیر کننده بود برآورد ما این بود که رکورد ثبت نام کنندگان در دوره قبل را شاهد باشیم اما عملا میزان استقبال اهالی رسانه نزدیک به ۲۰۰ درصد رشد داشت. شاید دلیلش هم به این باز می‌گردد که اهالی رسانه ۱۰ سال است چنین رویدادی را نداشته و منتظر چنین اتفاقی بودند. در سال ۹۲ که آخرین دوره جشنواره بود نزدیک ۲۰۰۰ هزار اثر از اهالی رسانه در جشنواره شرکت داده شد اما در سال جاری این عدد به حدود ۶۷۰۰ رسید. تعداد ۲۷۰۰ نفر از خبرنگاران، روزنامه نگاران و فعالان فضای مجازی در این رویداد شرکت کردند. ما از تمام استانها حتی از بعضی روستاها افرادی را داریم که در جشنواره شرکت کرده‌اند. رسانه‌های محلی، استانی و کشوری با تنوع در گرایش‌های سیاسی و فرهنگی در این رویداد حاضر هستند. رسانه‌هایی که حتی باهم رقابت داشته اند به دور از نگاه سیاسی و صرفا با رویکردی صنفی در این رویداد ملی شرکت کرده‌اند تا نشان دهند انگیزه برای حضور در جشنواره ملی رسانه‌های ایران بالاست.»

مهدی عرفاتی در توضیح اینکه فرایند برگزاری جشنواره به چه مرحله‌ای رسیده است گفت:«فراخوان جشنواره نزدیک یک ماه است که منتشر شده و آثار خبرنگاران، روزنامه نگاران و فعالان فضای مجازی دریافت شده است. مهلت ثبت نام نیز تا ۱۰ تیر ماه بود که از ۱۰ تیر ماه جمع بندی شده و الان در مرحله داوری و ارزشیابی آثار هستیم. انشاالله در روز هفدهم مرداد ماه یعنی روزخبرنگار از برگزیدگان این جشنواره طی یک مراسم باشکوه تقدیر خواهیم کرد.»

عرفاتی در ادامه به تشریح بخش‌های مختلف جشنواره پرداخت و گفت:«تا سال ۹۲ که آخرین دوره جشنواره برگزار شد فضای مجازی به اندازه الان ضریب نفوذش بالا نبود. از سال‌های بعد شبکه های اجتماعی نیز موضوعیت پیدا کرد. به همین دلیل ما یک بخش جدید را در جشنواره بیست و یکم به عنوان فضای مجازی به رسانه‌های برخط و رسانه‌های چاپی اضافه کردیم. عملا در این دوره ما سه دسته از رسانه‌ها را در رقابت داریم. رسانه‌های برخط، رسانه‌های چاپی و رسانه‌های برپایه شبکه‌های اجتماعی.»

دبیر بیست و یکمین جشنواره ملی رسانه‌های ایران همچین در مورد جوایز ویژه اهدایی در جشنواره توضیح داد:«2 جایزه ویژه برای جشنواره انتخاب شده که شامل انسان رسانه و خبرنگار تحقیقی است. 2 جایزه نیز برای بخش ویژه انتخاب شده است. جایزه نقد مصلحانه با هدف بزرگداشت یاد و نام دکتر عماد افروغ به عنوان فردی که معروف به نقد مصلحانه بودند و اخیرا به رحمت خدا رفتند به نام ایشان نامگذاری شده است. بخش ویژه دیگر نیز تبیین ماهیت اخبار جعلی است که در فضای رسانه‌ای فعلی ما به شدت موضوعیت دارد. این 4 مورد را به عنوان بخش‌های ویژه در جشنواره امسال مورد توجه قرار داده‌ایم.»

مهدی عرفاتی در پاسخ به چرایی انتخاب خبرنگاری تحقیقی به عنوان جایزه ویژه گفت:«راه رسیدن به اخبار صحیح خبرنگاری تحقیقی است که خیلی به آن توجهی نشده است. برای اینکه بتوانیم فضای جست‌و‌جو گری، تحقیق و تفحص را جا بی‌اندازیم در جشنواره ملی رسانه‌های ایران این بخش برجسته شده و با در نظر گرفتن جایزه ویژه مورد توجه قرار گرفته است. این توقع را داریم که با مشارکت اهالی رسانه این بخش در رسانه‌ها بیشتر مورد اعتنا قرار گیرد. انشاالله با مشارکت اهالی رسانه به ویژه خبرنگاران این شیوه‌های فعالیت مورد توجه قرار گرفته تا اخبار صحیح و درست به مخاطبان ارائه شود.»

وی در ادامه به توضیحی پیرامون شعار جشنوار پرداخت و گفت:«نجستم همیشه جز از راستی شعار جشنواره بوده که یک مصرع از اشعار شاهنامه است. در این مصرع جست و جو گری و راستی به عنوان دو کلید واژه مهم قرار دارد که ما این روزها در فضای رسانه‌ای به آن نیاز داریم. علاوه بر ژورنالیسم تحقیقی یا خبرنگار تحقیقی که در راستای تشویق خبرنگاران به جست‌و‌جو، به عنوان یکی از بخش‌های ویژه جشنواره امسال انتخاب شده است و بخشی از شعار به آن معطو است راستی و صداقت نیز دیگر بخش شعار بوده که این روزها متاسفانه به گمشده فعالیت رسانه‌ای به ویژه در فضای مجازی تبدیل شده است.»

عرفاتی در پایان ضمن دادن این نوید که با استقرار دبیرخانه دائمی جشنواره ملی رسانه‌های ایران فرصتی برای برگزاری رویداد‌های مختلف در این حوزه فراهم آید گفت:«بنا داریم دبیرخانه دائمی جشنواره را مستقر کنیم تا هر سال نه تنها یک جشنواره بلکه جشنواره‌های متعدد با موضوع رسانه در آن برگزار شود. چیزی که در ده سال گذشته اهالی رسانه به عنوان افرادی که جشنواره‌های مختلف فرهنگی در حوزه سینما، موسیقی، کتاب و تئاتر را پوشش میدادند از آن محروم بودند. انشاالله با مشارکت اهالی رسانه شاهد برگزاری هرچه باشکوه تر و با کیفیت‌تر جشنواره باشیم.»



ارسال نظر

مطالب برگزیده


شماره های تماس « ۰۲۱-۸۸۸۴۴۷۸۰ - ۰۲۱-۸۸۸۳۹۱۸۱
تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به پایگاه خبری جشنواره رسانه است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.