پایگاه خبری جشنواره رسانه
۱۴۰۲/۰۴/۲۴ ۱۵:۵۸:۰۰

مروری بر گفت‌وگو کاووس صادقلو، کارشناس عکاسی خبری با پایگاه خبری بیستمین دوره جشنواره مطبوعات:

معرفی بهترین‌های جشنواره حتما به بهبود وضعیت هر بخشی در امر اطلاع رسانی و مطبوعاتی کمک میکند

پایگاه خبری جشنواره رسانه

معرفی بهترین‌های جشنواره حتما به بهبود وضعیت هر بخشی در امر اطلاع رسانی و مطبوعاتی کمک میکند؛ در نتیجه تأثیرگذاری و کیفیت آثار بالا میرود و با جذب مخاطب بیشتر، شمارگان یک نشریه یا بازدیدکنندگان سایت‌ها افزایش می‌یابد.

کاووس صادقلو، کارشناس عکاسی خبری در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع رسانی بیستمین دوره جشنواره مطبوعات تاثیر جشنواره بر بهبود کیفیت آثار رسانه‌ها را اینگونه توضیح داد:«معرفی بهترین‌های جشنواره حتما به بهبود وضعیت هر بخشی در امر اطلاع رسانی و مطبوعاتی کمک میکند؛ در نتیجه تأثیرگذاری و کیفیت آثار بالا میرود و با جذب مخاطب بیشتر، شمارگان یک نشریه یا بازدیدکنندگان سایت‌ها افزایش می‌یابد.»

صادقلو در ادامه به تاثیر رشد تکنولوژی بر حرفه عکاسی پرداخت و در اینباره گفت:«امروزه با آمدن دوربین‌های دیجیتال، بسیاری افراد جذب حرفه عکاسی شده‌اند. این موضوع باعث شده است که برخی افراد به صورت اصولی و حرفه‌ای عکاسی نیاموزند، بلکه به صورت تجربی در این کار تبحر پیدا کنند.در قدیم لازم بود یک عکاس، آگاهی بسیاری داشته باشد که یک عکس خوب بگیرد، اما امروز اگر فردی یک دوربین دیجیتال داشته باشد، ظرف 3یا 4 ماه با آزمون و خطا می‌تواند عکس‌های قابل توجهی به نمایش بگذارد. در گذشته، یک عکاس برای به دست آوردن زوایای مناسب در عکاسی، لازم بود کتاب‌های بسیاری را مطالعه کند و عکس‌های بسیاری در کتاب‌ها و مجلات ببیند، اما در حال حاضر یک عکاس آماتور برای به دست آوردن یک کادر مناسب، این امکان را دارد که با تکرار عکاسی از زوایای مختلف به کادر مطلوب دست یابد.»

این کارشناس عکاسی همچنین یکی از تبعات منفی فناوری‌های نوین در این حوزه را نیز اینگونه مورد اشاره قرار داد:« فناوری‌های نوین، علاوه بر پیامدهای مثبت، تبعات منفی نیز به همراه داشته است؛ مثلا با آمدن خبرگزاری‌ها و تکثر پایگاههای اطلاع رسانی اینترنتی، بسیاری از روزنامه‌ها به داشتن سرویس عکس نیازی حس نمی‌کنند. در شرایطی که روزنامه‌های نام آشنا و بزرگ دنیا به سمت ایجاد سرویس‌های تخصصی عکس مثل ویراستاری عکس و ... می‌روند، در ایران، برخی مطبوعات سعی میکنند سرویس عکس را حذف کرده و به عکس‌های خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های اطلاع رسانی بسنده کنند. حذف سرویس عکس از برخی روزنامه‌ها موجب حذف بخشی از رقابت رسانه‌ای در جشنواره مطبوعات و خبرگزاری‌ها شده و در نتیجه کیفیت عکاسی خبری را تحت الشعاع قرار داده است.»

صادقلو در پایان به معیارهای ارزیابی و داوری آثار عکاسان در جشنواره پرداخت و در اینباره گفت:«در تمام داوری‌ها علاوه بر مسایل و معیارهای علمی، نوعی سلیقه تجربی نیز در انتخاب آثار دخیل است. منظورم انتخاب سلیقه‌ای آثار نیست، بلکه داوران با سابقه این گروه، به حکم تجربه و سال‌ها مطالعه و کسب مهارت در عرصه عکاسی خبری، دانش حرفه‌ای کسب کرده‌اند که معمولاً در انتخاب اثر نهایی، نگاه هنرمندانه و عالمانه حرفه ای خود را مدنظر خواهند داشت. انتخاب یک عکس شامل استانداردها و معیارهایی است که داوری آثار بر اساس آنها صورت میگیرد؛ ملاکها و معیارهایی چون رعایت کادربندی در عکاسی، قرار گرفتن عناصر به طور اصولی در عکس و رعایت زیبایی شناسی، از معیارهای ثابتی هستند که برای انتخاب عکس برتر در هر جشنواره‌ای در نظر گرفته میشوند اما در جشنواره مطبوعات ویژگی خبری بودن و رسانه‌ای بودن عکس نیز نقش مهمی در انتخاب آن دارد.»



ارسال نظر

مطالب برگزیده


شماره های تماس « ۰۲۱-۸۸۸۴۴۷۸۰ - ۰۲۱-۸۸۸۳۹۱۸۱
تمامی حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به پایگاه خبری جشنواره رسانه است و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.